Zespół Szkół w Zawoi Wilcznej

34-223 Zawoja Wilczna

Zawoja Wilczna 1570

Tel: (33) 877-60-44

zszw.1570@interia.pl

Impreza w ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego dla najmłodszych 2021

Zachęcamy najmłodszych uczniów do udziału w imprezie w ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego dla najmłodszych 2021.

Poniżej prezentujemy zadania.

Zadanie nr 1 dla klasy – na podstawie utworu T. Matuszewskiego uczniowie we współpracy z nauczycielem przygotowują krótką inscenizację  wiersza.

Zadanie nr 2 dla klasy – wychowawca typuje reprezentantów , którzy będą na forum szkoły recytować wskazane utwory.

Zadanie nr 3 dla klasy – wychowawca typuje reprezentantów, którzy w trakcie imprezy ułożą zdania z rozsypanki wyrazowej.

Zadanie nr 4 dla klasy – wychowawca typuje reprezentantów, którzy w trakcie imprezy rozszyfrują pewną zagadkę.

Szczegóły imprezy

 

Zadanie nr 1 dla klasy – na podstawie utworu T. Matuszewskiego uczniowie we współpracy z nauczycielem przygotowują krótką inscenizację  wiersza.

Tomasz Matuszewski


Zawody

Pani zadała uczniom na lekcji,
by wymienili różne zawody.
Każdy więc wybrał swój ulubiony
i rozpoczęto swoje wywody.

Staś kominiarza, Adaś piekarza,
Jasia krawcową i sekretarkę,
Marek górnika, Jacek rzeźnika,
a wybór Zosi padł na lekarkę.

Jedynie Franek, niedoszły prawnik,
zaprotestował zdecydowanie,
że tylko jego zawód się liczy.
Wyłącznie taki da mu uznanie.

Ktoś z klasy krzyknął, że Franka zawód
najpotrzebniejszy nie jest na świecie.
To bez piekarza ciężko jest przeżyć.
Bez chleba przecież szybko zginiecie.

Gdyby nie sprzątacz - dorzucił Wojtek,
ludzie by brudem wkrótce zarośli.
Wszyscy cierpieliby przez choroby,
zarówno dzieci jak i dorośli.

A gdyby lekarz - dodała Zosia,
nie leczył chorych w swym gabinecie,
wszelkie choroby by nas zniszczyły.
Ktoś z nimi walczyć powinien przecież.

A bez muzyka - podkreślił Tomek,
do zwierząt byśmy podobni byli.
O piękno duszy nikt by nie zadbał.
Ludzie by tylko jedli i pili.

Każdy miał swoich moc argumentów,
dyskusja bardzo się przeciągała,
aż pani ostrą debatę dzieci
takimi słowy podsumowała:

Każdy z zawodów jest bardzo ważny.
Razem powinny się uzupełniać.
Więc rozwijajcie swoje talenty,
ażeby każdy mógł w czymś się spełniać.

Bo gdyby tylko kilka zawodów
było na świecie rozpowszechnionych,
życie by stało się monotonne,
a rozwój ludzi ograniczony.

 

Zadanie nr 2 dla klasy – wychowawca typuje reprezentantów , którzy będą na forum szkoły recytować wskazane utwory.


"Czym można zostać, będąc leniem" Jesionowski Jerzy
 

Interesuje mnie szalenie,
 czym można zostać, będąc leniem.

 Hutnikiem? W hucie skwar za duży,
 praca przy ogniu bardzo nuży.

 Rybakiem? To niełatwa sprawa;
 rybak o świcie musi wstawać.

 


 Rolnikiem? W żadnym razie. Przecie
 rolnik ma dużo pracy w lecie.

 Kowalem? Też się nie opłaca;
 kuć młotem to męcząca praca.

 Lekarzem też nie, lekarz bowiem,
 musi się martwić cudzym zdrowiem.

 A listonoszem? Nie. Nóg szkoda
 na to, by biegać wciąż po schodach.

 Śpiącym rycerzem? Tak, pasuje.
 W tym fachu leń się dobrze czuje.

 

 "A jak będę dorosła" Wawiłow Danuta
 

Jak mi ręce urosną,
 jak mi nogi urosną,
 jak już będę dorosła
 i wysoka jak sosna,
 to zostanę... no kim?
 To na pewno zostanę lekarzem!
 Przyjdę w białym fartuchu,
 mamie zajrzę do ucha,
 tatę klepnę po brzuchu
 powiem: "Trzymaj się zuchu!"
 i zapiszę, zapiszę... no co?

 

 i zapiszę paskudne lekarstwo!

 

 

 "Zawody" Karaszewski Stanisław


 Kto dom stawia? - Murarz!
 Kto chleb piecze? - Piekarz!
 Kto stół robi? - Stolarz!
 A ty? Na co czekasz?

 Każdy jakiś zawód ma,
 swoją pracę dobrze zna.
 W domu, w polu, w szkole też
 pracuj z nami, jeśli chcesz!

 Kto maluje? - Malarz!
 Kto nas leczy? - Lekarz!
 Książki pisze? - Pisarz!
 A ty? Gdzie uciekasz?

 Każdy jakiś zawód ma,
 swoją pracę dobrze zna,
 dookoła praca wre,
 by nam lepiej wiodło się!

 

 

 

 

Zadanie nr 3 dla klasy – wychowawca typuje reprezentantów, którzy w trakcie imprezy ułożą zdania z rozsypanki wyrazowej.

Zadanie nr 4 dla klasy – wychowawca typuje reprezentantów, którzy w trakcie imprezy rozszyfrują pewną zagadkę.

 

Zadanie nr 5 dla klasy – wychowawca – nauczyciel  zapoznaje uczniów z treścią utworu, omawia go (uczniowie odpowiadają na pytania wskazane poniżej)  i wspólnie z klasą tworzy ilustrację – plakat  do tego tekstu.

„Wszyscy dla wszystkich” Julian Tuwim

Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?

A i murarz by przecież
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.

Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, bo gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miał chleba.

Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy musza pracować
Mój maleńki kolego.


Jakie zawody wymienione zostały w wierszu?

Na czym polega ich praca?

Jak rozumiesz tytuł wiersza, jakie jest jego przesłanie?

NA GÓRĘ