Uczniowie z dysleksją rozwojową wymagają w procesie edukacji specjalistycznej pomocy.W naszej szkole realizujemy Program Edukacyjno-Terapeutyczny ORTOGRAFFITI - kompleksowy system pomocy uczniom z dysleksją. Program jest realizowany wspólnie z Polskim Towarzystwem Dysleksji.
ORTOGRAFFITI to seria 11 zeszytów ćwiczeń adresowanych do młodzieży gimnazjalnej i szkół ponadgimnazjalnych, która ma trudności w nauce ortografii lub specyficzne trudności w uczeniu się, objawiające się dysleksją, dysortografią i dysgrafią. Trudności dyslektyczne uczniów w starszym wieku szkolnym sprowadzają się przede wszystkim do nieumiejętności poprawnego pisania, dlatego ćwiczenia łączą usprawnianie procesów poznawczych z gruntownym opracowaniem reguł ortograficznych.
DYSLEKSJA ROZWOJOWA to nazwa całego zespołu trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, w uproszczeniu zwanego dysleksją.
Określenie „rozwojowa" oznacza, iż opisane trudności występują w nasilonym stopniu od początku nauki szkolnej.
„Dysleksja nabyta" to utrata już opanowanej umiejętności czytania, co zdarza się w wyniku urazu mózgu, na przykład po wypadku. Trudności o charakterze dyslektycznym są spowodowane zaburzeniami niektórych funkcji i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.
Trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja rozwojowa) mogą występować w trzech formach - w postaci izolowanej, np. tylko w postaci trudności z nauczeniem się poprawnej pisowni, lub jako zespół dwóch lub nawet trzech form tych zaburzeń:
- DYSLEKSJA - specyficzne trudności w czytaniu, którym najczęściej towarzyszą trudności w pisaniu; DYSORTOGRAFIA - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne);
- DYSGRAFIA - niski poziom graficzny pisma (tzw. brzydkie pismo).